Najnowsze badania pokazują, że na całym świecie konsumenci coraz częściej kierują się pochodzeniem produktu i patriotyzmem konsumenckim. „Konsumenci coraz częściej zaczynają zwracać uwagę na lokalność produktu. Poza ceną i jakością patrzą na to, skąd dany produkt pochodzi. Wzrasta grupa konsumentów świadomych” – komentuje dla Kresów.pl dr Joanna Szalacha-Jarmużek z Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu.

Jak stwierdzono w najnowszym raporcie Nielsena, konsumenci z całego świata przy wyborze produktu zwracają uwagę na pochodzenie marki. Aż 75 proc. badanych uważa, że to bardzo istotny czynnik przy podejmowaniu decyzji podczas zakupów.

Patrick Dodd, zarządzający grupą krajów w Nielsenie uważa, że jednym z najbardziej zaskakujących wyników badania jest fakt, że kraj pochodzenia marki jest tak ważny dla konsumenta, jak pozostałe kryteria determinujące zakup, jak cena czy jakość, a czasem nawet ważniejszy. Jak czytamy na łamach „Pulsu Binzesu”, zdaniem Dodda poziom sentymentu konsumentów waha się w zależności od kategorii produktu i kraju.

Dr Joanna Szalacha-Jarmużek z Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu w rozmowie z Kresami.pl zaznacza, że wspomniana średnia w wysokości 75 proc. rozkłada się w zasadzie cały świat. Jej zdaniem wyniki badań Nielsena potwierdzają pewne tendencje, obserwowane od pewnego czasu:

„Tendencja do zwracania uwagi na kraj pochodzenia produktu różnicuje się w zależności od jego rodzaju. Patriotyzm gospodarczy jest większy w przypadku żywności i napojów, czyli produktów, co do którym klientom zależy, żeby były świeże. Świeżość kojarzy się tu z lokalnością. Ten trend się utrzymuje i dotyczy on nie tylko Polski, ale i konsumentów na całym świecie.”

Dr Szalacha-Jarmużek. Dodaje, że w przypadku Polski trend ten niestety nie jest widoczny w kwestii produktów zaawansowanych technologicznie. Zwraca uwagę, że czasem polscy przedsiębiorcy z tego sektora wręcz unikają eksponowania tego, że ich firmy są polskie. Polscy konsumenci nienajlepiej kojarzą polskie produkty m.in. z branży RTV. „W latach 90. nie nastąpił rozwój technologiczny tej branży, a jedynie staliśmy się przysłowiową montownią dla zagranicznych korporacji i ich marek. Pozytywne skojarzenia z jakością pozostają jednak przy markach zagranicznych, szczególnie niemieckich”– mówi dr Szalacha-Jarmużek.

„Konsumenci coraz częściej zaczynają zwracać uwagę na lokalność produktu. Poza ceną i jakością patrzą na to, skąd dany produkt pochodzi”– mówi socjolog ekonomii. Jej zdaniem wynika to z tego, że coraz więcej konsumentów chce wiedzieć o kupowanych przez siebie produktach coś więcej. „Wzrasta grupa konsumentów świadomych”– zaznacza. Dodaje, że m.in. w kwestiach produktów złożonych technologicznie potencjalni nabywcy są gotowi poświęcić dużo czasu na wyszukanie informacji o produktach i wybrania tego, co najbardziej im odpowiada. „Generalnie chcemy coraz więcej wiedzieć na temat tych produktów – także tego, gdzie one powstają i kto je wytwarza. Dla części producentów jest to szansa na wyróżnienie się na rynku”– zwraca uwagę Dr Joanna Szalacha-Jarmużek dodając, że tu także lokalność może przełożyć się na oznakę wyższej jakości.

KRESY.PL

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply