Pierwszy rozkładowy pociąg dzienny z Kijowa dotrze do Przemyśla w najbliższy piątek. Jedna para kursów obsługiwana będzie codziennie. W ostatnich dniach odbyły się próby ukraińskich składów na dworcu w Przemyślu.

Kończą się trwające od około miesiąca przygotowania do uruchomienia pociągu z Przemyśla przez Lwów do Kijowa. Jak potwierdziło PKP Intercity, połączenie zostanie zainaugurowane – zgodnie z zapowiedziami prezesa Kolei Ukraińskich (Ukrzaliznycia, UZ) Wojciecha Balczuna – jeszcze przed polskimi świętami Bożego Narodzenia.

– Połączenie Przemyśl – Kijów zostanie uruchomione przez Koleje Ukraińskie i PKP Intercity 23 grudnia –zapowiada Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity. – Tak, jak wskazywała wcześniej strona ukraińska, para kursów Kijów – Przemyśl – Kijów realizowana będzie codziennie. – Rozkład jazdy pojawi się niedługo w internecie na www.intercity.pl, w wyszukiwarce www.rozkład-pkp.pl i na stronie przewoźnika ukraińskiego. Będzie również dostępny w formie plakatowej m.in. na stacji w Przemyślu– mówił przedstawiciel PKP IC w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”.

Znany jest już rozkład jazdy. Pociąg wyjedzie z Kijowa o 6:45 czasu ukraińskiego. O 12:05 dotrze do Lwowa, a o 13:15 – na graniczną stację w Mościskach (Mostyska II). Przyjazd do Medyki zaplanowano na 12:37 (czasu polskiego), a do Przemyśla – na 13:25. Po nieco ponad godzinie postoju, o 14:26, skład wyruszy w drogę powrotną.

Zapewni on dojazd na późne popołudnie do Lwowa (17:16) i na późny wieczór do Kijowa (22:41). PKP Intercity nie podaje na razie natomiast szczegółowego cennika biletów. Kurs będzie jednak uruchamiany w ramach najwyższej kategorii pociągów UZ – Intercity +. Cena biletu pomiędzy Przemyślem a Lwowem ma wynosić 5 euro. Na razie bilety nie są dostępne w sklepach internetowych UZ i PKP IC.

– Pociąg nie będzie objęty umową o świadczenie usług publicznych z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa– mówi Cezary Nowak. Oznacza to, że po polskiej stronie połączenie będzie funkcjonować na zasadach komercyjnych. PKP Intercity nie wskazuje na razie, czy do obsługi kursu do Kijowa wykorzystane będą zarówno pociągi Hyundai, jak i te wyprodukowane w ukraińskim Krzemieńczuku. – Jazdy testowe pociągiem Hyundai Rotem odbyły się 18 grudnia, a pojazdem „Tarpan”– 19 grudnia – stwierdza jedynie rzecznik prasowy przewoźnika.

W ostatnich dniach odbyły się również testy ukraińskich składów na dworcu głównym w Przemyślu. W niedzielę 18 grudnia o godzinie 2:45 do Przemyśla wjechał, ciągnięty przez lokomotywę spalinową należącą do PKP Cargo, elektryczny zespół trakcyjny produkcji koreańskiej – Hyundai Rotem. W poniedziałek podobna operacja miała miejsce ze składem „Tarpan”, jednym z dwóch wyprodukowanych w zakładach kolejowych w Krzemieńczuku dalekobieżnych zespołów trakcyjnych. Przywitanie ukraińskim pociągom zgotowali lokalni miłośnicy kolei, którzy starają się o wznowienie ruchu kolejowego na innej trans granicznej linii kolejowej – z Przemyśla do Chyrowa i Zagórza.

Oba składy mogą rozpędzić się do prędkości 160 km/h. Czas przejazdu w pełnej relacji Kijów – Przemyśl miałby wynieść około siedmiu godzin.

Uruchomienie nowego bezpośredniego połączenia kolejowego między Ukrainą a Polską jest możliwe m.in. dzięki temu, że tabor Kolei Ukraińskich nie musi posiadać polskich dopuszczeni do ruchu na sieci kolejowej PKP PLK

Pojazdy kolejowe, które są wykorzystane w komunikacji kolejowej do Przemyśla, mogą być jednak również eksploatowane na zasadzie wymiany ruchu przygranicznego (odbywającego się do stacji granicznej drugiego państwa). W takiej sytuacji wystarczające są ustalenia pomiędzy zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem. Taką możliwość istnieje dzięki umowie między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy o komunikacji kolejowej przez granicę państwową podpisanej 18 czerwca 1993 r. i zawarta na czas nieokreślony.

kresy.pl/ rynek-kolejowy.pl/ linia102.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply