Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego zajęło się kwestią wydatkowania przez państwowe instytucje publicznych pieniędzy na ogłoszenia i reklamy w prywatnych środkach masowego przekazu.

“Wbrew powszechnej opinii prawicowych dziennikarzy, to nie media liberalne są głównym beneficjentem środków wydawanych przez instytucje publiczne na reklamy. Nie zmienia to jednak faktu, że to właśnie najpopularniejsze tytuły prasowe – z Gazetą Wyborczą na czele – bez wsparcia państwowych podmiotów będą miały największe problemy z przetrwaniem na coraz bardziej wymagającym rynku medialnym” – taka ocena otwiera analizę.

W latach 2010-2014 dwanaście ministerstw wydało na reklamy dwa razy więcej pieniędzy niż instytucje rządowe w poprzednim czteroleciu. To łączna kwota 260 mllionów złotych. Zdecydowanie największą część wydało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, które ogłaszało się za 137 mln zł, ale 80 milionów pochodził z funduszy europejskich. Beneficjentami były TVP – 31,5 mln zł, Axel Springer, wydawca dziennika „Fakt” i tygodnika „Newsweek” zainkasował 3,5 mln zł. Skorzystała nawet fundacja „Lux Veritatis”, czyli nadawca Telewizji Trwam i Radia Maryja, która zgarnęła blisko 400 tys. zł.

Ministerstwo Zdrowia wydało na ogłoszenia w mediach 43,4 mln zł, a Ministerstwo Środowiska – 34,4 mln zł. Ministerstwo Obrony Narodowej – 9,2 mln zł, Ministerstwo Spraw Zagranicznych – 8 mln zł, Ministerstwo Skarbu Państwa – 8 mln zł, Ministerstwo Pracy – 7,2 mln zł, Ministerstwo Sprawiedliwości – 5,1 mln zł, a cztery ostatnie poniżej 5 mln zł: Ministerstwo Cyfryzacji – 3,4 mln zł, Ministerstwo Sportu i Turystyki – 2 mln zł, Ministerstwo Finansów – 1,6 mln zł, a Ministerstwo Spraw Wewnętrznych – 1,4 mln zł – piszą analitycy. Telewizja Polska uzyskała aż 49 mln zł, Grupa TVN 13,8 mln zł, Polsat 8,5 mln zł.

Wśród wydawców prasowych wydawca “Gazety Wyborczej” Agora otrzymała prawie 5 mln zł. spółka Gremi Bussines Communication (wydawca m.in. dziennika „Rzeczpospolita”), zainkasowała 3,5 mln zł niemiecko – szwajcarski koncern Medialny Axel Springer (wydawca m.in. dziennika „Fakt” i tygodnika „Newsweek”) dostał 3,2 mln zł. Wydawca “Gazety Prawnej” otrzymał 1,7 mln zł. Z publicznych pieniędzy korzystały także tygodniki: „Polityka” (764 tys. zł), dalej „Tygodnik Powszechny” (331 tys. zł) i „Gość Niedzielny” (248 tys. zł) “W sieci” (27 tys. zł).

Rozgłośnie radiowe otrzymały łącznie 9,5 mln zł, a portale internetowe 4,4 mln zł.

jagiellonski24.pl/kresy.pl

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. cyna
    cyna :

    Hahaha Schechter to twój koniec parchu owrzodziały i koniec tego twojego szmatławca, to najlepsza informacja w tym roku. Trzeba jeszcze opodatkowac reklamy w radiu i telewizji na wzór Orbana.