Sejm przyjął ustawę rozpoczynającą projekt większością 401 głosów.

Według nowej ustawy o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską budowa nowego szlaku wodnego rozpocznie się w 2018 r., a zakończy w 2022 r. Zakładany koszt inwestycji finansowanej z budżetu państwa wyniesie około 880 milionów złotych. Przyjęty projekt zakłada budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną o długości 1,3 km długości i głębokości 5 metrów. Dzięki tym parametrom dodo portu w Elblągu będą mogły wpływać statki o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

CZYTAJ TAKZE:
Kanał przez Mierzeję Wiślaną ma zapewnić bezpieczeństwo państwa – przekonuje wiceminister gospodarki morskiej

Podczas środowej dyskucji nad sprawozdanim komisji gospodarki morskiej z prac nad ustawą o nowej drodze wodnej, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski tłumaczył, że kanał przez Mierzeję Wiślaną będzie nie tylko inwestycją ważną dla Elbląga, ale dla całej Polski Wschodniej oraz wschodnich sąsiadów – Białorusi czy Ukrainy. Swierdził: Port w Elblągu po wykonaniu kanału żeglugowego przez Mierzeję ma stać się piątym portem pełnomorskim w Polsce, po Szczecinie, Świnoujściu, Gdyni i Gdańsku. Wszyscy na tym skorzystamy. Jeśli Federacja Rosyjska będzie chciała, także na tym skorzysta.

Wiceminister poinformował, że pod uwagę są brane 4 lokalizacje przekopu, a jego ostateczne umiejscowienie wskaże firma, która przygotuje dokumentację projektową inwestycji. We wtorek podpisao umowę z konsorcjum firm trójmiejskich mających wykonać taki projektu. Za 5,2 mln zł konsorcjum w ciągu 18 miesięcy ma przygotowana zostanie dokumentacja dotyczącą decyzji środowiskowej oraz lokalizacji kanału, a także przeprowadzone zostaną konsultacje.

kresy.pl / forsal.pl

2 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. wojmir
    wojmir :

    Bardzo dobry pomysł. Ta inwestycja powinna była być wykonana juz dawno i to w szerszej skali na dwa przekopy, dwa oddzielne tory wodne. Elblag, dawne, starożytne Truso, znowu uzyska range portu morskiego, tak jak było dawniej