Po 18 dniach podróży, pierwszy bezpośredni pociąg towarowy z Chin przybył w środę do Londynu.

Pociąg dotarł do Barking na północnym wschodzie aglomeracji londyńskiej z miasta Yiwu z prowincji Zhejiang, we wschodnich Chinach – znanego ośrodka handlu hurtowego. Jego trasa wiodła przez Kazachstan, Rosję, Białoruś, Polskę, a później Niemcy, Belgię i Francję. Pociąg przywiózł kilkadziesiąt kontenerów, głównie z odzieżą w 18 dni – znacznie szybciej, niż odbyłoby się to drogą morską.

Początkowo, cotygodniowe transporty kolejowe mają kursować w ramach oceny wielkości popytu na trasie w ramach chińskiego projektu Nowego Jedwabnego Szlaku.

Wielka Brytania jest ósmym państwem, a Londyn 15. miastem w Europie, które dysponują towarowymi usługami transportowymi kolei chińskich. Docierają one m.in. do Hamburga, Madrytu czy Łodzi.

Jak wcześniej szeroko opisywaliśmy, Ukraina przed rokiem prezentowała własną koncepcję trasy NJS, wiodącą przez Morze Czarne i Kaukaz, z pominięciem Rosji. Jej część prowadząca do Chin miałaby być kolejowo-promową częścią Nowego Jedwabnego Szlaku, prowadzącą z ukraińskiego portu w Iliczewsku pod Odessą do stacji Dostyk na granicy Chin i Kazachstanu. Wiedzie przez Morze Czarne do gruzińskiego portu Batumi, a dalej koleją przez Gruzję i Azerbejdżan do portu Aljat nad Morzem Kaspijskim. Następnie promem do kazachskiego portu Aktau, po czym ponownie koleją do Dostyku.

Pierwszy transport tą trasą wyruszył uroczyście z Iliczewska 15 stycznia 2016 roku, miesiąc po podpisaniu ukraińsko-chińskiego memorandum w tej sprawie. Według założeń, pokonanie tej trasy ma zajmować do dwóch tygodni (docelowo 11-12 dni), przy czym pierwszy skład jechał do Chin niespełna 16 dni.

Do czerwca 2016 roku z Chin do państw europejskich przybyło 1881 składów towarowych, a powróciły 502, zabierając z sobą m.in. niemieckie produkty mięsne, rosyjskie drewno i francuskie wina.

PAP / bankier.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply