Najdłuższy tunel kolejowy na świecie ma 57 kilometrów długości i został wydrążony w szwajcarskich Alpach. Jest on także najdroższą tego typu konstrukcją.
Koszt budowy tunelu to 11 miliardów euro. Miejscami schodzi on 2,3 kilometra pod powierzchnię górskich grani. Połączy miejscowości Erstfeld i Bodio. Jego drążenie trwało przez 17 lat. Pierwszy przejazd przez tunel odbędą jutro prezydent Szwajcarii Johann Schneider-Ammann wraz prezydentem Francji Francois Hollande’m, premierem Włoch Matteo Renzim oraz niemiecką kanclerz Angelą Merkel.
Łącznie w ceremonii otwarcia weźmie udział 1200 gości, jej koszt to 8 milionów euro. Jednak do użytku nowy Gotthard Base Tunnel zostanie oddany dopiero w grudniu 2016 r. Wcześniej będą prowadzone jazdy testowe.
Nowy szwajcarski tunel będzie nieco ponad 3 kilometry dłuższy od dotychczas rekordowego japońskiego tunelu kolejowego łączącego pod dnem morskim wyspy Honsiu i Hokkaido. Tymczasem władze Chin już rozważają budowę tunelu pod cieśniną Bohai, który musiałby osiągnąć długość 123 kilometrów.
theguardian.com/kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!