Głównymi rynkami zagranicznymi mają być dla Newagu kraje Europy Zachodniej. Spółka spodziewa się, że do połowy przyszłego roku pojazdy producenta uzyskają homologację narodowego włoskiego przewoźnika, a w 2018 r. – niemieckiego.
– Włochy to duży rynek – z potrzebami ok. 100 pociągów rocznie. W Polsce w najlepszym roku Newag sprzedał ok. 70. Mamy nadzieję, że po uzyskaniu homologacji we Włoszech, czego spodziewamy się w połowie przyszłego roku, staniemy się stałym partnerem biznesowym w tej branży– przewodniczący rady nadzorczej i główny akcjonariusz Zbigniew Jakubas.
Natomiast Niemcy postrzega jako szczególnie wymagający rynek, w którym sukces otworzyłby drogę do kolejnych krajów UE – m.in. Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii.
– Niemcy otworzą się tylko dla tych spółek, które będą miały pełną homologację. Dlatego prowadzimy w tej chwili proces audytowania fabryki, a następnie będziemy homologować nasze produkty na rynek niemiecki. Wierzę, że zakończymy wszystkie procedury w 2018 r.– podsumował Jakubas.
Na niemieckim rynku obecna jest już bydgoska Pesa, która w tym roku dostarczyła tamtejszemu przewoźnikowi spalinowe składy Link.
Po słabszym 2016 r. na krajowym rynku taboru szynowego, kolejne lata zapowiadają się bardzo dobrze, z oczekiwanymi przetargami o wartości ok. 3 mld zł rocznie. W odpowiedzi na spodziewany popyt Newag będzie inwestować w produkcję średniorocznie 30 mln zł w okresie 5 najbliższych lat, poinformował przewodniczący rady nadzorczej i główny akcjonariusz Zbigniew Jakubas. Przy tak dobrych perspektywach rynkowych nie ma, według niego, żadnej opcjisprzedaży strategicznego pakietu akcji spółki.
– Ten rok był słaby dla obu rodzimych producentów taboru szynowego, jednak w ciągu najbliższych 6 lat sytuacja w tej branży w Polsce powinna być o wiele lepsza. W ciągu 4 lat spodziewany się ogłoszenia przetargów na prawie 12 mld zł– powiedział Jakubas.
Według niego, Newag jest na ten okres bardzo dobrze przygotowany – zarówno na kolei, której oferuje m.in. elektryczne zespoły trakcyjne Impuls, jak i w miastach, z tramwajem Nevelo.
– Rodzina pojazdów Impuls była konsekwentnie budowana i doskonalona przez 5 lat. Nie zmienialiśmy wizji, to jest dzisiaj naszą największą siłą. Mamy gotowy produkt, który możemy jeszcze rozwijać i dopasowywać pod dla potrzeb poszczególnych klientów– podkreślił.
– Wyeliminowaliśmy również wszystkie błędy w naszym tramwaju Nevelo, który przejechał 100 tys. km w Krakowie w ramach testów. Oddaliśmy go ponownie miastu do drugiej części testów, przed nim kolejne 60 tys. km na torach Krakowa– kontynuował Jakubas.
Plany inwestycyjne Newagu to 30 mln zł średniorocznie w ciągu najbliższych 5 lat.
– W tym roku nakłady inwestycyjne są wyższe i wynoszą ok. 40 mln zł. Mamy dobrą sytuacje finansową – po odbiorze pozostałych pociągów przez województwo małopolskie, nasze zadłużenie spadnie praktycznie do zera– wyjaśnił.
Przy tak dobrej kondycji spółki i perspektywach rynkowych nie rozpatruję w tej chwili sprzedaży swojego pakietu akcji Newagu, podsumował Jakubas
CZYTAJ WIĘCEJ:
Newag chce włączyć się w realizację tzw. planu Morawieckiego
Ukraina: plan modernizacji taboru kolejowego
Grupa kapitałowa Newag zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. Newag zadebiutował na warszawskiej giełdzie w grudniu 2013 r. W 2015 r. spółka miała 1,04 mld zł skonsolidowanych przychodów.
kresy.pl/ stooq.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!