U wejścia do portu w Gibraltarze doszło do incydentu: hiszpańska łódź patrolowa blokowała manewry amerykańskiego atomowego okrętu podwodnego. Interweniować musiała brytyjska łódź patrolowa.

Do incydentu doszło w połowie kwietnia, ale brytyjskie media ujawniły go wczoraj. Jak pisze dziennik „The Sun”, który powołuje się na rzecznika prasowego urzędu gubernatora Gibraltaru, hiszpańska łódź patrolowa miała utrudniać manewrowanie amerykańskiemu atomowemu okrętowi podwodnemu USS Florida (typ Ohio), podczas wchodzenia do portu. Łódź Gwardii Cywilnej dwukrotnie próbowała przeciąć kurs jednostki amerykańskiej. Działania Hiszpanów spowodowały interwencję brytyjskiej szybkiej łodzi patrolowej HMS Sabre, typu Scimitar. Wystrzeliła ona dwie rakiety świetlne przed dziób jednostki hiszpańskiej.

Rzecznik gubernatora Gibraltaru miał potępić działania Hiszpanów. Określił je jako ryzykowną i niebezpieczną grę w stosunku do US Navy.

HMS Sabre. Fot. wikipedia

Nowastrategia.org.pl / Kresy.pl

3 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. voytec
    voytec :

    bez komentarza:

    http://www.uwaga.pl/pokaz/4190/prawdziwa-rozmowa-nagrana-na-morskiej-czestotliwosci-alramowej

    PRAWDZIWA ROZMOWA NAGRANA NA MORSKIEJ CZĘSTOTLIWOŚCI ALARMOWEJ CANAL
    106, NA WYBRZEŻU FINISTERRA (GALICJA) POMIĘDZY HISZPANAMI A AMERYKANAMI
    16 PAŹDZIERNIKA 1997 ROKU*

    Hiszpanie (w tle słychać trzaski):*
    Tu mówi A-853, prosimy, zmieńcie kurs o 15 stopni na południe, by uniknąć kolizji…
    Płyniecie wprost na nas, odległość 25 mil morskich.*

    Amerykanie (trzaski w tle):*
    Sugerujemy wam zmianę kursu o 15 stopni na północ, by uniknąć kolizji.*
    >
    Hiszpanie:*
    Odmowa. Powtarzamy: zmieńcie swój kurs o 15 stopni na południe, by uniknąć kolizji…*
    >
    Amerykanie (inny głos):*
    Tu mówi kapitan jednostki pływającej Stanów Zjednoczonych Ameryki.
    Nalegamy, byście zmienili swój kurs o 15 stopni na północ, by uniknąć kolizji.*
    >
    Hiszpanie:*
    Nie uważamy tego ani za słuszne, ani za możliwe do wykonania.
    Sugerujemy wam zmianę kursu o 15 stopni na południe, by uniknąć zderzenia z nami.*
    >
    Amerykanie (ton głosu** świadczący o wsciekłości):*
    Tu mówi kapitan Richard James Howard, dowodzący lotniskowcem US Lincoln Marynarki Wojennej
    Stanów Zjednoczonych; drugim co do wielkości okrętem floty amerykańskiej. Eskortują nas dwa okręty pancerne, sześć niszczycieli, pięć krążowników,cztery okręty podwodne oraz liczne jednostki wspomagające. Udajemy sie w kierunku Zatoki Perskiej w celu przeprowadzenia manewrów wojennych w obliczu możliwej ofensywy ze strony wojsk irackich.
    Nie sugeruje… ROZKAZUJE WAM ZMIENIĆ KURS O 15 STOPNI NA PÓŁNOC !
    W przeciwnym razie będziemy zmuszeni podj±ć działania konieczne, by zapewnić bezpieczeństwo temu okrętowi, jak również siłom koalicji. Należycie do państwa sprzymierzonego, jesteście członkiem NATO i zrzeszonej koalicji.
    Żądam natychmiastowego posłuszeństwa i usunięcia sie z drogi! *
    >
    Hiszpanie:*
    Tu mówi Juan Manuel Salas Alcántara. Jest nas dwóch. Eskortuje nas nasz pies, jest też z nami nasze jedzenie, dwa piwa i kanarek, który teraz śpi. Mamy poparcie lokalnego radia La Coruna i morskiego kanału alarmowego 106.
    Nie udajemy się w żadnym kierunku i mówimy do was ze stałego lądu, z latarni morskiej A-853 Finisterra, z wybrzeża Galicji.
    Nie mamy gównianego pojęcia, które miejsce zajmujemy w rankingu hiszpańskich latarni morskich.
    Możecie podjąć wszelkie słuszne działania, na jakie tylko przyjdzie wam ochota, by zapewnić bezpieczeństwo waszemu zasranemu okrętowi, który za chwile rozbije się o skały; dlatego ponownie nalegamy, sugerujemy wam, iż działaniem najlepszym, najbardziej słusznym i najbardziej godnym polecenia będzie zmiana kursu o 15 stopni na południe,
    by uniknąć zderzenia z nami.*
    >
    Amerykanie*:
    OK. Przyjąłem, dziękuję.