Strona www.kresy.pl wykorzystuje pliki cookies (po polsku ciasteczka)

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania naszego serwisu. Dowiedz sie więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy. Polityka cookie.

Wesprzyj portal:
Fot. npr.org

Nowy pociąg połączy Azję i Europę na osi północ - południe

Dodane przez Lipinski
Opublikowano: Wtorek, 24 stycznia 2017 o godz. 18:06:22

 

Chiny umacniają swoją obecność na zachodnich rynkach. Uruchomiły stałe połączenie kolejowe z Londynem, kursujące raz w tygodniu. Także Rosja we współpracy z Azerbejdżanem i Iranem uruchomi nową trasę Północ-Południe, łączącą sieci kolejowe Rosji z Zatoką perską i Oceanem Indyjskim. Docelowo na tę trasę w obu kierunkach ma być transportowane 20 mln ton ładunków. Twórcy tego szlaku liczą, że zainteresują się nim Indie, które poprzez niego będą prowadzić wymianę handlową z Europą.



Opodatkuj się!
W grudniu otrzymaliśmy od Was 3 272,00 zł. Serdecznie dziękujemy za wsparcie!.

    „Wschodni Wiatr” z Chin dotarł do Londynu a dokładnie dojechał na szynach. Jest to bowiem nazwa pociągu łączącego Chiny z Wielką Brytanią. Pociąg ten przez 16 dni jechał z miasta Ju z prowincji Zhejiang  przez całe Chiny, Kazachstan, Rosję, Białoruś, Polskę, Niemcy, Belgię, Francję do Wielkiej Brytanii przez tunel pod kanałęm La Manche. Pociąg składał się z 34 wagonów i dostarczył na rynek londyński odzież złożoną w 68 kontenerach. Zgodnie z zapowiedzią pociąg na tej trasie będzie kursował raz w tygodniu. W drodze powrotnej powiózł on do Chin drzewo, mięso, wino i inne produkty. Operatorem połączenia jest kompania Yiwu Timex Industrial Investment Co, która już prowadzi połączenie Chin z Hiszpanią. Londyn stał się 15. Europejską stolicą, do której docierają chińskie pociągi. Nazwa pociągu do Londynu nawiązuje do słynnych słów Mao-tse- tunga , który powiedział kiedyś, że „Wschodni Wiatr” pokona Zachodni Wiatr”. 

ZOBACZ TAKŻE: Macierewicz blokuje budowę wielkiego terminalu do obsługi pociągów z Chin?

    Także Rosja stara się ze swoimi partnerami uruchomić nowe połączenie kolejowe zwłaszcza zaś magistralę północ-południe, łączącą Morze Bałtyckie z Zatoką Perską i dalej z państwami leżącymi w basenie Oceanu Indyjskiego. Trasa ta zostanie uruchomiona, jak tylko Iran zakończy prace montażowe na odcinku o długości 175 km, który połączy żelazne drogi Iranu i Azerbejdżanu. Odcinek nosi nazwę Reszt-Kazwin-Astana. Według oświadczeń Teheranu, będzie gotowy do końca marca.

ZOBACZ TAKŻE: Macierewicz: Nowy Jedwabny Szlak zakłada zlikwidowanie Polski jako niepodległego podmiotu

    Baku oświadczyło, że już w chwili obecnej jest gotowe do połączenia się z irańską siecią kolejową i obsługiwania całej linii. Jeszcze w zeszłym roku prezydent Azerbejdżanu Ilcham Alijew wydał wszystkie stosowne decyzje. Linia kolejowa została w Azerbejdżanie doprowadzona do samej granicy. Wykonany został też most przez rzekę Astaraczaj, który obecnie łączy oba kraje. Azerbejdżan jest gotów udzielić Iranowi kredytu w wysokości 500 mln  USD, żeby ten wywiązał się jak najszybciej ze swoich zobowiązań przy budowie trasy. Kredyt Iranowi zaoferowała też Moskwa. Zarówno Rosji, jak i Azerbejdżanowi zależy na jak najszybszym uruchomieniu projektu. 

ZOBACZ TAKŻE: Po co Chinom Nowy Jedwabny Szlak?

    Ilcham Alijew oświadczył, że jeżeli trasa „Północ- Południe” ruszy, to w Azerbejdżanie powstaną tysiące miejsc pracy. Będzie nią transportowanych kilka milionów ton ładunku. Dla Azerbejdżanu projekt ten ma bardzo ważne strategiczne znaczenie. Poprzez kolej w Iranie Baku może uzyskać połączenie kolejowe z Nachiczewańską Autonomiczną Republiką, wchodzącą w skład Azerbejdżanu  i leżącą między Armenią a Turcją. W wyniku wojny ormiańsko-azerskiej, republika ta znalazła się w kolejowej blokadzie. Dzięki kolei irańskiej i trasie „Północ-Południe” towary wytwarzane w tej republice będą mogły być eksportowane, co poprawi położenie tamtejszych mieszkańców. 

ZOBACZ TAKŻE: Niemieckie koleje chcą dołączyć do Nowego Jedwabnego Szlaku

    Według wstępnych ocen, w pierwszym etapie realizacji przedsięwzięcia z trasy „Północ-Południe” korzystać będzie rocznie 1,4 mln pasażerów i od 5 do 7 mln ton ładunków. W następnych latach przez trasę ma przechodzić od 15 do 20 mln ton ładunków.

ZOBACZ TAKŻE: Iran idzie na Kaukaz

    Uczestnicy projektu sądzą, że chętnych do skorzystania z ich oferty będzie sporo, bo skraca on drogę z Europy nad Ocean Indyjski z półtora miesiąca do dwóch tygodni. Trasą tą mocno zainteresowane są Indie, szukające dla swoich towarów szybkiej i wygodnej drogi do Europy. Latem ub. r. z portu Bombaj w Indiach wyjechał na promie pociąg, który dotarł do irańskiego miasta Reszt. Dalej jego ładunek był przeładowany na samochody i przewieziony do azerskiego miasta Astary, z którego koleją odjechał do Moskwy.

ZOBACZ TAKŻE: Ukraina jest skazana na Polskę

    Dla Rosji nowy korytarz tranzytowy jest również bardzo ważny. Chce ona intensyfikować z Iranem współpracę gospodarczą. Chce m.in. nową trasą kolejową dostarczać Iranowi płody rolne. Dotychczas cała wymiana handlowa Rosji z Iranem odbywała się przez Morze Kaspijskie, porty w Iranie i rosyjskim Astrachaniu. Droga ta miała tylko jedną wadę, byłą wolna. Nowa trasa kolejowa nada współpracy irańsko-rosyjskiej nowe tempo. Będzie ona niewątpliwie konkurencją dla „Jedwabnego Szlaku”. Indie, które ze swoim potencjałem gospodarczym będą musiały podjąć konkurencję z Chinami, z pewnością z tego połączenia skorzystają.

Marek A. Koprowski 



  • Poleć
  • Lubię to!
  • Zgłoś nadużycie
  • Skomentuj
poczekaj cierpliwie...
Dotychczas opublikował:
Artykuły: 21376
Filmy: 103
Dźwięki: 111
Galeria: 791
Odnośniki: 8
Mapy: 3
Dokumenty: 672

asas
Ecoeconomy blog
Ecoeconomy blog
Ecoeconomy blog
Ecoeconomy blog
Ecoeconomy blog
Ecoeconomy blog
Ecoeconomy blog
Ecoeconomy blog

Wesprzyj portal:



Rejestracja

Do logowania
Użytkownik (*):
E-mail (*):
Hasło (*):
Ponownie (*):
 
O sobie
Rok urodzenia:
Miejsce zamieszkania:
Telefon:
O sobie:
Moje komunikatory
Gadu-Gadu:
GoogleTalk:
Skype:

Zaloguj się do serwisu


| Zapomniałem hasła

Witaj Gościu! Zarejestruj | Zaloguj