Parlament Europejski przyjął raport autorstwa europosła PiS Tomasza Poręby. Zwrócono w nim uwagę na braki infrastrukturalne na wschodzie Europy. Zdaniem Poręby, to przełom ws. Via Carpatia.

Europarlament podkreślił, że infrastruktura transportowa w środkowo-wschodniej części UE jest słabiej rozwinięta niż w innych regionach Europy. Uznano, że konieczna jest poprawa tych połączeń komunikacyjnych.

Europoseł Poręba podkreśla, że jest to pierwszy w historii raport PE, który precyzyjnie wskazuje korytarze transportowe, które powinny być budowane na wschodniej ścianie państw unijnych. W najbliższych latach będą one finansowane ze środków europejskich. Zostaną też wpisane do sieci bazowej głównych korytarzy transportowych UE TEN-T. Raport postuluje też zmianę orientacji kierunków rozwojowych w tym zakresie z osi wschód-zachód na północ-południe. Poręba uważa, że jest to dla Polski szansa na ich ożywienie, a także na wyraźny rozwój gospodarczy północnej części naszego kraju.

Przeczytaj: Rząd wraca do projektu Via Carpatia

Raport daje zielone światło takim projektom jak Via Carpatia, Rail Baltica czy Via Baltica. Raport Parlamentu Europejskiego nie jest wiążącym prawnie dokumentem, lecz wskazówką polityczną, na podstawie której swoje decyzje może podejmować Komisja Europejska.

W lutym wicepremier Mateusz Morawiecki podkreślał znacznie Via Carpatia dla perspektywy rozwoju Polski. Według niego, w północno-wschodniej części Polski brakuje połączeń komunikacyjnych, a Via Carpatia będzie bardzo ważnym szlakiem komunikacyjnym dla tego regiony Polski oraz wpłynie na jego rozwój: – Zrobimy tę drogę bardzo ważnym szlakiem komunikacyjnym, ona będzie też bardzo przydatna dla rozwoju gospodarczego tego regionu.

Kolejnymi ważnymi połączeniami dla regionu mają być Via Baltica oraz Rail Baltica.

Wcześniej informowaliśmy, że fragment drogi ekspresowej S – 19 składającej się na tzw. Via Carpathia stanowiący jednocześnie obwodnicę miasta ma być gotowy latem przyszłego roku.

Czytaj także: Podpisano deklarację w sprawie budowy Via Carpathia

W lutym temat Via Carpatia został poruszony w rozmowie Viktora Orbana z Beatą Szydło podczas jej wizyty w Budapeszcie.

“W naszych rozmowach z Węgrami chodzi konkretnie o połączenie Rzeszowa z Węgrami. To jest taki centralny odcinek i wymaga on inwestycji zarówno ze strony węgierskiej – co Węgrzy już robią – jak i ze strony słowackiej – Słowacy także to robią. My także mamy w planie połączenie Rzeszowa z granicą. To jest to, co było omawiane”– zwraca uwagę poseł PiS i były wiceminister gospodarki Piotr Naimski.

Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. W Polsce droga ma liczyć łącznie blisko 700 km i przebiegać drogą S19.

RIRM / Kresy.pl

3 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. jaro7
    jaro7 :

    Jaki Polska ma interes w rozbudowie Kłajpedy.Czy nie wystarczy juz pisomatołom wchodzenie do 4 liter banderowcom to jeszcze chca wspomagać antypolskich szaulisów,musza na Żmudzi miec niezły ubaw z tych “naszych’ rządzących matołów.Teraz chcą się szaulisi sądzic z Orlenem,wczesniej zabrali budynki szkole Lelewela,niszcza pomniki poswięcone Polakom a te złamasy ich wspierają.

  2. zefir
    zefir :

    Tego p.Porębę zdrowo porąbało.Trasa Via Carpatia winna prowadzić od Białegostoku,lub Suwałk do Gdańska lub A1,a nie do konkurencyjnej Kłajpedy.Po co tak honorować wrogich,morderczych Szaulisów? Litfusy znów będą dowartościowywać się kosztem Polski-nie zasługują na to.

  3. kojoto
    kojoto :

    Rozpacz w kratkę – projekt, który mógłby służyć Polsce i był by bardziej atrakcyjny dla naszych południowych sąsiadów, gdyby trasa prowadziła do Gdańska, najlepiej przebiegając gdzieś blisko Warszawy, będzie zmarnowaniem pieniędzy i promowaniem porciku we wrogim Polsce żmudzinowie.